ZŠ OSKAVA STRATEGICKÝ PREVENTIVNÍ PLÁN ŠKOLY 2022-23 (371.69 kB)
Činnosti členů školního poradenského pracoviště určené pro žáky, pedagogy a zákonné zástupce žáků
Ředitelka školy
Vytváří podmínky pro předcházení vzniku rizikového chování zejména:
- zabezpečením poskytování poradenských služeb ve škole se zaměřením na primární prevenci rizikového chování,
- koordinací tvorby, kontrolou realizace a pravidelným vyhodnocováním Preventivního programu školydo osnov a učebních plánů školního vzdělávacího programu,
- řešením aktuálních problémů souvisejících s výskytem rizikového chování ve škole,
- jmenováním školním metodikem prevence pedagogického pracovníka, který má pro výkon této činnosti odborné předpoklady,
- vytvářením podmínek pro systematické další vzdělávání školního metodika prevence v oblasti specifické primární prevence a pro činnost školního metodika prevence se žáky a zákonnými zástupci ve škole,
- podporou týmové spolupráce školního metodika prevence, výchovného poradce, asistenta pedagoga, třídních učitelů a dalších pedagogických pracovníků školy při přípravě, realizaci a vyhodnocování Preventivního programu školy,
- spoluprací s metodikem prevence v PPP a s okresním a krajským školským koordinátorem prevence,
- podporou aktivit příslušného obecního úřadu zaměřených na využívání volného času žáků se zřetelem k jejich zájmům a jejich možnostem a spolupráci se zájmovými sdruženími a dalšími subjekty.
Školní metodik prevence
Metodické a koordinační činnosti
Koordinace tvorby, kontrola realizace a inovace preventivního programu školy
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
- Kontaktování odborného pracoviště nebo intervence s následnou péčí v případě akutního výskytu rizikových jevů
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování žáků (vyhledávání rizikových projevů chování, preventivní
- práce s třídními kolektivy)
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování žáků, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci)
Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními
Výchovný poradce
Poradenské činnosti
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků zpravidla formou individuálního poradenství
- Zajišťování skupinových návštěv informačních a prezentačních akcí v kontextu volby střední školy (Scholaris, Burza škol a veletrh vzdělání, dny otevřených dveří apod.)
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (IVP)
- Příprava návrhů na další péči o žáky vyžadující zvláštní pozornost (např. žáci-cizinci apod.)
- Zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb
- Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole
Metodické a informační činnosti
- Přiblížení oblasti kariérového poradenství pedagogickým pracovníkům školy
- Předávání informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogům školy
- Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu zákonným zástupcům žáků
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích vedených ve školském poradenském zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření